Spørgsmål og svar om LEI

Planlægger du og din virksomhed at begynde at handle med aktier eller andre værdipapirer? Tidligere var det ikke helt så kompliceret, men for nylig blev der indført et nyt direktiv for handel med værdipapirer (MiFlD2), som indebærer, at virksomheder skal have en LEI-kode for at gøre dette.

I og med at reglerne er relativt nye, er det ikke så mærkeligt, at mange ikke har sat sig ind i dem endnu. Fænomenet har eksisteret i længere tid, men på det seneste er kravene altså blevet udvidet. Det er vigtigt, at man holder sig ajour med reglerne. Her svarer vi på en række ofte stillede spørgsmål.

Hvad er det for en kode, og hvordan ser den ud?

Som vi indledte med at skrive, er en LEI-kode noget, som virksomheder skal have for at kunne handle med værdipapirer. Det er en unik kode, som kun kan udstedes til én virksomhed én gang, og koden kan ikke anvendes af nogen anden aktør end den virksomhed, der har fået den udstedt.

Der findes et register, som er udfærdiget af handelsregistret, men LEI skal dog ikke betragtes som en erstatning for dette. LEI står for Legal Entity Identifier og anvendes globalt. Koden er alfanumerisk og består af 20 tegn.

Skal alle virksomheder have en LEI-kode?

Nej, der findes visse undtagelser. Som du sikkert har kunnet tolke ud fra ovenstående, behøver privatpersoner ikke at have en kode. Tommelfingerreglen er, at hvis en virksomhed handler med ETF’er, FX Swaps, obligationer eller aktier, kræver det en LEI-kode.

Koster det noget?

Ja. Ud over en registreringsafgift skal du også betale en årsafgift. Den nøjagtige pris afhænger af, hvilken udbyder man vælger at få udstedt koden hos.

Hvad er formålet med LEI?

I bund og grund handler det om at gøre handler og transaktioner sikrere og nemmere at spore. LEI-koden fungerer som et fingeraftryk, som viser, hvem der har udført den givne transaktion. Systemet vil derfor forhindre markedsmisbrug.

Hvordan ansøger man?

Det første skridt er at vælge en udbyder. På udbyderens hjemmeside opretter du en brugerprofil. Udbyderen vil bede dig om at angive en række obligatoriske oplysninger, som de skal have for at kunne udstede en kode til dig. Når du har angivet dine oplysninger, og de blevet bekræftet, tager det alt fra et par dage til et par uger at få koden.

Hvem er udbyderne?

Udbyderne er ikke knyttet til et bestemt land, og det er praktisk at vide, at man som juridisk person kan få udstedt en LEI-kode hos en hvilken som helst udbyder. Der findes flere forskellige udbydere, som man kan ansøge om en kode hos, men man skal huske at kontrollere, at de er autoriserede.

27 dec 2018

Velkommen til Boligvejviser.dk.

Her finder du tips til, hvordan du bedst finder en ny bolig i Danmark. Vi skriver om alt fra lejeboliger til køb af lejlighed eller hus, og du kan også læse om køb af fritidsbolig.

På bloggen skriver vi mest om ejendoms- og virksomhedsøkonomi, men vi kommer også med tips til boligejere om alt fra renovering til juridiske forhold.